Halluks valgus, en yaygın görülen ayak hastalıklarından birisidir. 1800’lü yıllarda Carl Hueter tarafından ortaya atılmıştır ve ayak baş (büyük) parmağının düzleminden sapması şeklinde tanımlanan bir ayak şekil bozukluğudur. Ayak baş parmağının şeklinin bozuk olması tüm ayağın yapısını etkiler. Hastalığın ilerlemesi yoğun ayak ve parmak ağrılarına yol açacağı gibi iltihap oluşumu da söz konusu olabilir. Ortaya çıkan iltihap ayağın şişmesine ve daha da fazla ağrı yapmasına yol açar. Oluşan iltihabın zamanla tedavi edilmemesi hastalığın kötüleşmesine neden olur. Bu nedenle ayakta görülen şekil bozuklukları ve iltihaplanmalar hafife alınmamalı ve mutlaka sağlık kuruluşlarına başvurulmalıdır.

Kesin sebepleri bilimsel olarak netleşmemiş olsa da, dar sivri uçlu ayakkabıların uzun sureli kullanımı, genetik altyapısı olan kişilerde yanlış ayakkabı kullanımı ile arttığı düşünülmektedir. Hastalar sıklıkla parmaktaki çıkıntı üzerindeki ağrı kızarıklık, ayak tabanında ağrı şişlik şikayetleri ile başvururlar. Tanı klinik muayene ve röntgen filmleri ile konulur. Başlangıçta ayakkabı kullanımı modifikasyonu ile tedavi edilen hastalarda şikayetlerin devam etmesi durumunda kemik düzeltme ameliyatları ve yumuşak doku ameliyatları uygulanır. Parmak arası kullanılan silikonların ve gece cihazlarının tedavi edici etkisi yoktur.

Ameliyat sonrasında alçı uygulaması gerekmemektedir. Ancak ilk 3 hafta ayak önüne yük verilmemesi önerilir. Ardından yük verilebilir. Normal günlük yaşantıya dönüş 6 hafta civarındadır.