Subakromial Sıkışma (impingement)

Subakromial (impingement) sıkışma omuzu kaldırma ve çevirmeyi sağlayan kas gruplarının köprücük kemiği (Klavikula) ile kürek kemiği (akromion) tarafından oluşan kemik tavanın altında sıkışması ve sürtünmesi sonucu oluşur.

Kemik tavanın kişiye özgü anatomik yapısı da oluşumda etkili olur. Hastalık genel olarak tekrarlayıcı baş-üstü aktiviteler yapan orta yaş ve üstü kişilerde görülür. Kadınlar erkeklere göre daha sık etkilenir. Hastalar etkilenen kolunu yukarı kaldırırken veya arkaya çevirirken oluşan şiddetli ağrıdan şikayet ederler. Tanı sıklıkla fizik muayene ve MR görüntüleme ile konulur.

Tanı ve Tedavi

Başlangıç evresindeki olgularda ödem azaltıcı ilaç tedavileri, aktivite düzenlenmesi, omuz çevresi enjeksiyonlar ve Fizik tedavi yöntemleri kullanılır. Tüm bu tedavilerden fayda görmeyen dirençli olgularda artroskopik yöntemle sıkışmanın giderilmesine yönelik kemik tıraşlamaları veya alanın genişletilmesine yönelik müdahaleler uygulanır. Tedavi edilmeyen veya tedavisi geciken olgularda sıkışmalar kas yırtıklarına dönüşebilir.

Tedavi Sonrası

Ameliyat sonrasında omuz kol askısı ile birkaç gün istirahatten sonra hastalarda hemen hareketlere izin verilir hasta kolunu günlük aktivitelerde kullanabilir. Yaklaşık 3 haftalık bir fizyoterapi sürecinin ardından baş-üstü ve çevirme gerektiren tüm aktivitelere geri dönüş sağlanır.

Sıkışma sendromundan korunmak için özellikle orta yaş üstü ve omuzda sıkışmaya anatomik yatkınlığı bilinen kişilerin tekrarlayan çevirme ve baş-üstü hareketler gerektiren aktivitelerden kaçınması gereklidir.